A Meeting of Minds - An Anne McCaffrey Discussion Forum  

Go Back   A Meeting of Minds - An Anne McCaffrey Discussion Forum > The International Wing > Nederlands – Dutch

Nederlands – Dutch Een forum voor Anne McCaffrey fans uit Nederland, België en Suid-Afrika

Reply

Thread Tools
Old May 24 2005, 04:46 PM   #1
Hans
Master Archivist

Hans's Avatar

Fan of: Pern!
Smile Welkom

Welkom in het Nederlandse forum voor Anne Mccaffrey fans.

Dit Nederlandstalige Anne McCaffrey fan forum maakt deel uit van de International Wing of het internationale gedeelte van de virtuele bibliotheek van het Anne McCaffrey fans Forum "A Meeting of Minds", tevens de titel van een (niet vertaald) verhaal van haar hand.

Dit forum is er voor alle vormen van discussie over het werk van Anne McCaffrey en ook dat van haar zoon en "troonopvolger" Todd McCaffrey.

We wensen je veel plezier op het forum!

Visit The Pern Museum & Archives for all your Pern and Anne McCaffrey News and Resources!
The Pern Museum & Archives is the home of the Pern Encyclopedia and the Pern Bloodlines.
Hans is offline   Reply With Quote
Old Jul 30 2005, 09:12 AM   #2
Ruwin
Inactive

Ruwin's Avatar

Default Re: Welkom

Dankie Hans

Nou wel nie Nederlands maar Afrikaans. Die band tussen tale is so nou dat ek deel kan uitmaak van die Internasionale Wing van Nederland.
Ruwin is offline   Reply With Quote
Old Jul 30 2005, 10:51 AM   #3
Hans
Master Archivist

Hans's Avatar

Zeker en vast, Ruwin! Van harte welkom, hoor!

Ik denk niet dat iemand bezwaar zal hebben als de Nederlanders en Afrikaanders hier samen posten

Zoals je ziet is het hier nog geen drukke boel Dus... kun je dit deel van onze site in jouw land promoten, dan graag! Ik probeer het in mijn land.

Spreek al die mense in Suid-Afrika Afrikaans?

Visit The Pern Museum & Archives for all your Pern and Anne McCaffrey News and Resources!
The Pern Museum & Archives is the home of the Pern Encyclopedia and the Pern Bloodlines.
Old Aug 6 2005, 11:30 AM   #4
Ruwin
Inactive

Ruwin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hans

Spreek al die mense in Suid-Afrika Afrikaans?
Dankie Hans

Ons het elf (11) amptelike tale in Suid-Afrika. Almal moet Engels verstaan. In my provinsie (Vrystaat) praat ons meestal Afrikaans. Die meeste mense wie hier woon is boere,hul werkers en dan die dorpsmense wie die boere bedien. vir my werk moet ek in vier (4) tale kommunikeer. Afrikaans en Engels baie goed en dan Zulu en Suid-Sotho moet ek kan verstaan en so 'n bietjie praat. As jy 'n atlas het soek 'n Dorp met die naam van Bethlehem. Dit is so 120 km vanaf my en my werk se hoofkantoor is daar. Ek glo nie my dorpie sal op die kaart verskyn nie

As ek praat van Mccaffrey of Pern hier kyk die mense my aan of ek mal is. Ek versprei egter die boodskap en het reeds twee vriende sover gekry om boeke by die biblioteek uit te neem.
Old Aug 7 2005, 04:17 AM   #5
Hans
Master Archivist

Hans's Avatar

Elf talen? Ik had geen rekening gehouden met al die oude inheemse talen terwijl Zulu toch voor de hand ligt, want dat is toch wel een heel bekende groep.
Als Bethlehem niet op de kaart staat in de atlas zal het vast wel op internet te vinden zijn Wat is immers niet op internet te vinden...
LOL Bethlehem South Africa levert me mer dan een miljoen! hits op, Ruwin.
Die jij iets met landbouw? Of toeleveranties? Mijn zoon gaat landbouw studeren en is heel erg onder de indruk van de grootte van sommige landbouwbedrijven in Zuid-Afrika. Bedrijven met tientallen trekkers en veel andere machines.

Van mensen hier (op dit forumboard) zijn er geloof ik drie van Zuid-Afrika.
Leuk dat je Pern populair probeer te maken

Old Aug 8 2005, 09:39 AM   #6
Attraio
Inactive

Hallo Hans en Ruwin! Wel, dis iets wat ek nooit verwag het nie, om in Afrikaans te kan post!

Anne McCaffrey se boeke word wel gelees, as jy kyk na die toestand van die boeke in die biblioteek! Soms is die waglys WEKE lank, veral vir die nuwes. Nie dat enigiemand sal ERKEN dat hulle Wetenskap Fiksie of Fantasie lees nie. Haar boeke verdwyn ook redelik vinnig van die rakke af. Hier in Gauteng in elk geval. Dieselfde geld nie in Potchefstroom nie...Studente gee voor hulle het beter dinge om te doen...

Hans, ook hier in Potch praat mense meestal Afrikaans. Tot my spyt moet ek erken dat ek slegs Afrikaans en Engels magtig is. Van my familie in die Limpopo Provinsie kan Venda en Shangaan praat.

Dis wonderlik om in Afrikaans/Nederlands te kan gesels!
Attraio is offline   Reply With Quote
Old Aug 9 2005, 02:41 AM   #7
Hans
Master Archivist

Hans's Avatar

En welkom Attraio!

Leuk te horen dat de Anne McCaffrey boeken bij jou in de bibliotheek kapot gelezen worden Dat je moet wachten op nieuwe boeken in de bibliotheek is denk ik overal op de wereld hetzelfde.

En hé, Att, je spreekt in ieder geval wel twee talen en dat is meer dan veel andere mensen op de wereld!

Wat ik wonderlijk vind is dat we elkaars geschreven taal zonder enige moeite lezen en begrijpen ondanks dat er toch wel wat verschillen in zitten! Geweldig

Belangrijke vraag: die McCaffrey boeken in de bibliotheek, die zijn waarschijnlijk wel in het Engels, zeker? Kan je ze in Engels en Nederlands kopen als je zou willen? En welke edities krijgen jullie? Engels (Corgi) of Amerikaans (Del?Rey)

Old Aug 10 2005, 06:47 AM   #8
Attraio
Inactive

Ek sou verbaas wees om the vind dat dit nie die geval is nie!

Ja, dit is nogal vreemd om the dink dat twee tale so eenders kan wees!

Wel, ek het nog nooit enige Nederlandse uitgawes van Anne se boeke hier gesien nie...en ook nie op Kalahari (ons weergawe van Amazon) nie. In die boekwinkels vind jy slegs die Corgi weergawe maar op Kalahari is beide beskikbaar. Die biblioteke hou dan ook net die engelse weergawe, onder Corgi Uitgewers aan. Del Rey uigawes van enige boek is uiters skaars hier. Die voorblad wan die Amerikaanse weergawe is net nie mooi genoeg om aandag the trek nie.
Old Aug 12 2005, 05:40 PM   #9
Ruwin
Inactive

Ruwin's Avatar

hallo julle en 'n spesiale woord van welkom aan Att

Hans ek het gekyk na my boeke die Pern en BB boeke is deur Corgi en die Catanni boeke deur Bantam Press. Al die boeke in Engles.

Wel Att tenminste kry jy nog die nuwe boeke, ek moet maande wag want die boeke gaan eers na Bethlehem en dan na die kleiner dorpies. So ek koop maar en bestel vanaf Pretoria. Het nou juis verlede maand Todd se Dragonskin gekoop.

Hans die hele dorp wentel om die landbou maar ek werk vir 'n staatsdepartement. My dorpie is die grootste hierrond en die Hospitaal, hof, veiligheidsdienste en meeste besighede is hier. Die kleiner dorpies - een bestaan uit selgs die Polisiestasie, store, skool (met 20 kinder) en 'n winkel - se mense doen al hulle besighede hier. (ek stuur met pm vir jou 'n web adres) Hier is 'n paar groot plase hier soos jy sal sien en ek sal bevestig dat die leeus wel op die plaas en in die kroeg rondloop
Old Aug 13 2005, 02:07 PM   #10
Hans
Master Archivist

Hans's Avatar

Dat laatste geloof ik graag, Ruwin, op de "plaas" hebben wij ze hier in Holland niet

Ook dank voor de PM. Ik geef het door. En bedankt voor de informatie over jezelf en de Pern boeken.

Zou je/zouden jullie Nederlandse Pern boeken net zo makkelijk of makkelijker lezen dan Engelse?

Old Aug 16 2005, 12:30 PM   #11
Attraio
Inactive

Dankie Ruwin!

Ruwin, het jy die Catteni boeke in hardeband?

Ja, dis lekker om boeke dadelik the kry. Wel, amper dadelik. Die laaste Anne boek wat ek hier gesien het was "Acorna's Rebels" en "Dragons kin". Dir was so 2 maande terug.

Ek het so pas die gerief van Kalahari.net ontdek! Beste is, jy het nie n krediet kaart nodig nie!

Hans, die engels sou vir my makliker wees want ek lees dit al jare...dis al soos tweede natuur. Nederlands, hoewel verstaanbaar, is moeiliker om the lees. Vir my. Meeste ander mense sal seker nie n probleem he nie.
Old Aug 16 2005, 03:17 PM   #12
Hans
Master Archivist

Hans's Avatar

Aha, dan werkt kalahari misschien net zoals ons bol.com? gewoon een rekening bij de boeken? Is voor een hoop mensen wel fijn om geen kredietkaart nodig te hebben.

Old Aug 19 2005, 02:40 PM   #13
Ruwin
Inactive

Ruwin's Avatar

Ja, Att die boeke is in hardeband! My vriendin het dit oor 'n tydperk vir my gegee as verjaarsdag en Kersfees presente. Ek het dit nogal gewaardeer.

Hans ek moes op skool boeke in Nederlands lees vir my Afrikaanse klas! Dit help as ek net kan onthou wat ek geleer het. Meestal lees ek Engels en eintlik bitter selde Afrikaans. Die rede hiervoor is dat alhoewel ons Afrikaans tuis praat en na 'n Afrikaanse skool gegaan het, het ek meestal engelse vriende gehad. Die Afrikaanse boeke is ook meestal liefdesverhale wat my verveel
Old Aug 25 2005, 12:46 PM   #14
Attraio
Inactive

Ek kan glo jy sal! Persoonlik hou ek nie baie van hardeband boeke nie. As jy mooi werk kan jou sagteband boeke net so lank hou en hulle is baie goedkoper.

Waarom is dit dat Afrikaners nie baie van wetenskap fiksie dink nie? Ek weet van net een wetenskap fiksie skrywer in Afrikaans - Jan Rabie. Op skool was ek versot op sy boeke - "Die Groen Planeet", "Die Hemelblom" en "Swart Ster oor die Karoo" was gunstelinge! Helaas, engels is toe maar die "default" taal as jy wetenskap fiksie will lees.

Ruwin, ek weet nie of jy ooit "Woestynblom" gekyk het nie...
Old Aug 25 2005, 04:21 PM   #15
Hans
Master Archivist

Hans's Avatar

Hey Att, dat is hier krek hetzelfde! Er zijn misschien twee of drie goed, redelijk succesvolle Science Fiction schrijvers (wij vertalen SF niet, raar he) en voor dat soort boeken en verhalen is Engels dus de standaardtaal. Wat vervelend is, is dat Engels niet een hoofdtaal is in Nederland, zoals dat wel in Zuid-Afrika zo is. Hoewel heel veel, bijna alle, Nederlanders Engels spreken, lezen zij het niet en moet je altijd naar een goede, grote boekhandel voor SF boeken.

We mogen ons gelukkig prijzen met het internet, dat heeft voor alle Engelstalige boekenlezers de wereld een stuk kleiner gemaakt!

Old Oct 25 2005, 09:47 AM   #16
Elisabetha
Inactive

Wat leuk, een Nederlandstalig fan forum, of Afrikaans natuurlijk. Kost overigens wel een beetje moeite dat Afrikaans lezen. Het lijkt wel op Nederlands, maar is toch net een beetje anders.
Ik was een beetje aan het rondkijken en ben toen hier beland, wat ik al veel langer van plan was, maar je kent dat wel, er komt steeds van alles tussen.

(Ik ben blij dat hier ook bouncies zijn )
Elisabetha is offline   Reply With Quote
Old Oct 25 2005, 04:51 PM   #17
Hans
Master Archivist

Hans's Avatar

Welkom Elisabetha!

Leuk eindelijk, nota bene vanavond, in het echt je stem gehoord te hebben Ik heb geprobeerd reclame voor dit subforum te maken in Nederland maar de meeste fora en sites worden heel erg panisch als je reclame maakt voor een andere site, schijtlijsters

Maar goed, dat Afrikaans is leuk en goed verstaanbaar toch? En ik hou gewoon vol. Uiteindelijk moet er toch wel een handje Nederlandssprekenden te vergaren zijn Ik ga ervan uit dat we nu een ambassadeur in de provincie Flevoland hebben

Tot spoedig!

Old Oct 26 2005, 02:40 PM   #18
Elisabetha
Inactive

Tja, een ambassadeur, alleen ben ik nog niemand tegen gekomen hier die ook Mccaffrey leest.
Hoewel ik wel het gevoel heb dat er meer mensen komen die de boeken lezen, ik kom er in ieder geval steeds meer tweedehands tegen. Meestal als ik het net nieuw heb gekocht

Old Oct 27 2005, 02:33 AM   #19
Hans
Master Archivist

Hans's Avatar

Ai, da's zonde. Maar ja, je weet het. Als je alles van tevoren weet kun je met een dubbeltje de wereld rond (zeggen ze want je zal je eurodubbeltje in het buitenland toch echt moeten wisselen; maar alla).

Er zijn best wel veel fans van Anne in Nederland getuige het feit dat bijvoorbeeld de oudere De Boekerij uitgaven heel slecht tweedehands te krijgen zijn; soms zelfs ronduit zeldzaam zijn. Ik mis er verdorie nog steeds één!!

Spectrum uitgaven zie je veel op tweedehandsmarkten/internet omdat die dit jaar door de huidige uitgever (Het Spectrum) in de ramsj zijn gedaan. Er lagen hele stapels bij De Slegte en tot voor kort kocht ik nog exemplaren voor de export bij Boekenvoordeel

Old Oct 27 2005, 05:33 AM   #20
Elisabetha
Inactive

Welke mis je nog? Ik geloof dat ik er laatst een zag in een winkel in Breda, misschien is die er nog.
Het zijn vooral de Engels talige die je tweedehands tegenkomt. Hoewel ik laatst in Amsterdam een hele verzameling Spectrum uitgaves zag, helaas geen deel 1, wat leuk geweest was om mijn moeder aan de Pern serie te krijgen.

Old Oct 28 2005, 11:17 AM   #21
Hans
Master Archivist

Hans's Avatar

Als je een exemplaar van "De afvalligen van Pern" (De Boekerij) ziet: KOPEN.
Als je er meer ziet: KOPEN

Ik koop alles wat je kan krijgen en dan geef ik je nog meer dan je betaalde ook

Elisabetha: for some odd reason people in The Netherlands seem to litterally "hang on to their McCaffrey's"

Last edited by Hans; Oct 29 2005 at 07:17 AM.
Old Oct 28 2005, 11:19 AM   #22
Hans
Master Archivist

Hans's Avatar

Quote:
Originally Posted by Elisabetha
Welke mis je nog? Ik geloof dat ik er laatst een zag in een winkel in Breda, misschien is die er nog.
Het zijn vooral de Engels talige die je tweedehands tegenkomt. Hoewel ik laatst in Amsterdam een hele verzameling Spectrum uitgaves zag, helaas geen deel 1, wat leuk geweest was om mijn moeder aan de Pern serie te krijgen.

Als je een Spectrum Drakenvlucht wil kun je die op 18 november meenemen Ik heb nog aardig wat titels op voorraad. Meest voor de export maar ik verkoop ook wel eens wat (op internet) aan Nederlanders

Old Oct 29 2005, 04:32 AM   #23
Elisabetha
Inactive

Ik zal het noteren Hans, als ik ze nog eens tegen kom dan zal ik ze kopen.
Een exemplaar van Drakenvlucht zou een leuk verjaardags kado voor mijn moeder zijn, dus als ik er een van je kan kopen graag.

Old Apr 22 2008, 03:44 AM   #24
evdelft
Member
Glow

Fan of: Beyond Between
Now Reading: All the weyrs of Pern

Nou, bedankt voor je welkom!

Ik lees al McCaffrey sinds een jaar of 15, maar recentelijk pas heb ik besloten de serie te completeren. Ben in het Nederlands begonnen, maar ja... Engelse uitgaven zijn er meer van, hé?

Ik heb deze site pas een paar dagen geleden ontdekt en ik vermoed dat ik hier wel wat vragen op andwoorden kan vinden.

Leuk om te zien dat er ook mensen uit Zuid-Afrika aanwezig zijn!!

Last edited by evdelft; Apr 22 2008 at 04:00 AM.
evdelft is offline   Reply With Quote
Old Apr 22 2008, 07:12 AM   #25
Hans
Master Archivist

Hans's Avatar

Ja, ev, er is behoorlijk wat meer in het Engelas dan in het Nederlands (zie voor Nederlandse vertalingen mij lijst bovenaan dit subforum).

Heb je de Nederlandse serie al compleet? Want dt valt doorgaans ook niet mee. De Afvalligen bijvoorbeeld is echt moeilijk verkrijgbaar en alle boeken zijn iniddels "out of print", zelfs de nieuwere Spectrum edities (waarvan je er een aantal wel regelmatig op Marktplaats tegen komt).

Nogmaals welkom op het forum en als je er zin in hebt, stel je dan ook nog even voor in het Café

Old Apr 22 2008, 09:25 AM   #26
evdelft
Member
Glow

Hans,

Nee, ik heb de Nederlandse serie (nog) niet compleet. Ik heb de Dageraad, Drakenoog, Drakenvlucht, Drakenvrouwe, De Witte draak en Drakentocht.

Dan mis ik in mijn ogen nog Het Verraad van Pern en De redding van Pern.

btw Het café? Nog niet gezien... Maar dat doe ik deze week wel eventjes.

Zeg maar Erwin.

Groet.
Old Apr 22 2008, 10:41 AM   #27
Hans
Master Archivist

Hans's Avatar

Hé Erwin, je hebt het café al gevonden heb ik gezien/gelezen Voor je Engels hoef je je beslist niet te schamen!

Met het "verraad" bedoel je waarschijnlijk de Afvalligen (Renegades); zoals ik al zei is dat boek zeer moeilijk te krijgen. De redding van Pern (All the Weyrs) trouwens ook.

Ook de drie korte Pern verhalen, Kleinste Drakenjongen (Smallest Dragonboy), Renner van Pern (Runner of Pern) en Voorbij tussen (Beyind Between) zijn in vertaling verschenen: kijk hier voor volledige lijst
Het zou me niet verbazen als deze drie boeken ook al niet meer te koop zijn maar... Marktplaats en eBay is je vriend!

Er is nog meer verschenen maar dat is dan geen Pern.

Old Apr 22 2008, 11:04 AM   #28
evdelft
Member
Glow

Daarom heb ik ook maar besloten de Engelse serie compleet te krijgen. Ik heb inmiddels een website gevonden met alle titels op naam van McCaffrey. Over Pern lijken dat een stuk of 30 boeken te zijn...

Bedankt voor je compliment... Ik doe mijn best maar het is en blijft lastig!

Ik durfde mijn website niet in mijn profiel te zetten, want die is alleen in het Nederlands. Hebben de meesten toch niets aan.

Ik bedoelde inderdaad De Afvalligen - ik meen ooit de titel 'Het verraad van Pern' eens gehoord te hebben dus die blijft in mijn hoofd hangen... Wat doen jullie trouwens met de boeken van Todd? Tellen die gewoon mee? Daar heb ik er namelijk ook een stuk of wat van inmiddels.
Old Apr 22 2008, 04:47 PM   #29
Hans
Master Archivist

Hans's Avatar

Ja, de boeken van Todd tellen mee. Een complete lijst van Pern (en ook andere) publicaties is te vinden op zowel mijn website: www.pern.nl (Engelstalig) als op die van de eigenaar van deze site, Cheryl: http://pern.srellim.org/ (uiteraard ook Engelstalig)

Het verraad zegt me echt niets. Vindt jij ook niet dat het hoog tijd wordt dat de Harper Hall boeken nu eens in vertaling verschijnen om ook op de Nederlandse markt eens wat Pern voor jongeren (young adults) rond the strooien?

Mocht je nog boeken missen... ik heb aardig wat dubbel. Bezit een collectie van vele honderden Pern boeken in behoorlijk wat verschillende talen. Er zijn hier wel meer verzamelaars maar ik ben een beetje gek en de enige die alle verschillende omslagen/covers spaart, dus ook in andere talen. Heb inmiddels Pern boeken uit Nederland, Amerika, Groot-Britannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Finland, Zweden, Denemarken, Estland, Rusland, Thailand en Brazilië. Niet dat ik al deze talen spreek hoor, slechts een handvol.

Old Apr 23 2008, 02:24 AM   #30
evdelft
Member
Glow

Re: Welkom

Oh... Dat is interessant! Ik zal mijn vrouw eens vragen of zij wat ziet in een Russisch boek, ten slotte is dat haar tweede moedertaal (Sovjet-Oekraïne). Ik zal zelf eens kijken welke boeken ik in het Engels heb. BTW dat zijn allemaal boeken uit de VS, dus die serie wilde ik dan maar aanhouden. Zo duur zijn ze gelukkig niet. Kan ik je een mailtje sturen of zo? Is wellicht makkelijker. Op mijn website www.evdelft.nl staat een link naar mijn emailadres.

Het liefst zou ik natuurlijk alle boeken (alle 30?) in het Nederlands zien en hebben, want dat leest toch wat makkelijker...

Aardig aanbod. Mocht ik 'verzoeknummers' hebben, hoe regelen we dat? Moet ik dan langskomen, stuur je ze op?

Je hoort het nog in elk geval!

Erwin.
Old Apr 23 2008, 02:28 AM   #31
Hans
Master Archivist

Hans's Avatar

Opsturen en afhalen kan allebei. Mocht dat aan de orde komen dan zien we wel. Ik woon net onder Rotterdam, dus relatief dichtbij.

En mailen? Natuurlijk! Stuur een PM va dit board of mail (adres op m'n site)

Old Dec 23 2012, 06:45 AM   #32
tessa
Junior Member
Muskie

Fan of: de redding van pern
Now Reading: drakevrouwe

hallo allemaal. blij dat ik deze site gevonden heb, ben een grote fan van pern en zijn draken. heb alle nederlandstalig boeken van anne over pern en zijn drakerijders en ben nu begonnen aan de boeken die anne samen met haar zoon geschreven heeft. heeft iemand ze al gelezen en zijn ze zo goed als die van anne alleen?
tessa is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules